Korekta nie może być tylko obejściem systemu księgowego
VAT | Zmiana strony transakcji wskazanej na fakturze następuje przez wystawienie do niej faktury korygującej. Nie wolno traktować wirtualnego zwrotu towaru jako podstawy pozwalającej sporządzić kolejną fakturę z danymi innego nabywcy. Marcin Szymankiewicz
- Spółka (podatnik VAT czynny) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. Jej klientami są inne firmy. Całość sprzedaży dokumentuje za pomocą faktur. Przy ich wystawianiu spółka korzysta z oprogramowania, które zawiera mechanizmy uniemożliwiające ingerencję w treść wystawionej faktury po jej zatwierdzeniu i ujęciu w ewidencji podatkowej.
W praktyce zdarzają się przypadki, że po wystawieniu faktury i jej doręczeniu kontrahentowi, odbiorca zgłasza żądanie zmiany nabywcy, pomimo że faktura pierwotna została wystawiona zgodnie z otrzymanym zamówieniem. Możliwe są również przypadki, kiedy na skutek błędu po stronie spółki konieczna jest zmian strony (nabywcy) w fakturze, która została doręczona do podmiotu wskazanego jako nabywca. Kontrahenci zwracają wtedy spółce oryginały faktur. W tym przypadku przeprowadzane jest „wirtualne" zwrotne przyjęcie towaru i ponowne wydanie go podmiotowi, który jest rzeczywistym nabywcą i powinien być wskazany na fakturze. Wirtualny zwrot towaru powoduje, że w fakturze wystawionej już na właściwego nabywcę, jako data wydania towaru prezentowany będzie dzień wydania towaru z magazynu po wirtualnym zwrocie, czyli data zakończenia dostawy (całego procesu łącznie z dokumentowaniem). Z tego względu faktura wystawiona po takiej operacji reklamacyjnej zawiera dane nabywcy zgodnie z żądaniem oraz aktualną...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta