W autobusach dodają gazu
Obniżenie stawek za metr sześcienny CNG do poziomu 75 proc. ceny litra oleju napędowego zachęciło samorządy do inwestowania w transport na gaz.
Adam woźniak
Przyspiesza rozwój ekologicznego transportu w polskich miastach. Obok planowanego przez Ministerstwo Energii rozwoju flot autobusów elektrycznych rosła będzie liczba autobusów zasilanych gazem CNG. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita", we wrześniu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo ma sfinalizować długoterminowe umowy na dostawy gazu po preferencyjnych cenach dla miejskiego transportu w Rzeszowie, Radomiu, Gdyni i Słupsku. W marcu taką umowę podpisano z Tarnowem, w kwietniu z Tychami – list intencyjny.
Dla miast takie umowy staną się gwarancją opłacalności inwestowania w autobusy na gaz. PGNiG, który chce motywować samorządy do rozwoju komunikacji na CNG, kształtuje teraz stawki w oparciu o mechanizm cenowy parytetu w odniesieniu do oleju napędowego. – Autobusy na CNG muszą być tak samo opłacalne, jeśli nie bardziej, jak te zasilane olejem napędowym – mówi Robert Zajkowski, kierownik działu sprzedaży w departamencie CNG i LNG spółki PGNiG Obrót Detaliczny. W dużym przybliżeniu, za metr sześcienny CNG przewoźnicy płacą o jedną czwartą mniej niż za litr diesla.
Zwiększają zakupy
W ubiegłym tygodniu przetarg na 21 gazowców ogłosiło...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta