Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Polska kolej musi być gotowa na starcie z konkurencją

03 listopada 2017 | Ekonomia
Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że sytuacja w spółkach PKP znacząco się poprawia. Ich zdaniem szansą na dalszy rozwój polskiej kolei są pieniądze z Unii Europejskiej
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że sytuacja w spółkach PKP znacząco się poprawia. Ich zdaniem szansą na dalszy rozwój polskiej kolei są pieniądze z Unii Europejskiej
Tak naprawdę to banki starają się pozyskać Grupę PKP jako klientów.  To zainteresowanie jest większe po tamtej stronie  niż po naszej, a więc to dość komfortowa sytuacja. Andrzej Olszewski, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Tak naprawdę to banki starają się pozyskać Grupę PKP jako klientów. To zainteresowanie jest większe po tamtej stronie niż po naszej, a więc to dość komfortowa sytuacja. Andrzej Olszewski, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych
Nie postrzegamy długu jako czegoś złego. Chodzi o to,  by miał właściwy poziom  i był obsługiwany.  Co do zasady, finansowanie dłużne jest tańsze od finansowania kapitałowego. Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Nie postrzegamy długu jako czegoś złego. Chodzi o to, by miał właściwy poziom i był obsługiwany. Co do zasady, finansowanie dłużne jest tańsze od finansowania kapitałowego. Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu
Otwarcie rynku wcale  nie zaszkodziło PKP Cargo. Spółka zrestrukturyzowała się, nawet weszła na giełdę. Gdybyśmy zrobili to samo  z rynkiem pasażerskim, prawdopodobnie na giełdzie byłoby teraz InterCity. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Otwarcie rynku wcale nie zaszkodziło PKP Cargo. Spółka zrestrukturyzowała się, nawet weszła na giełdę. Gdybyśmy zrobili to samo z rynkiem pasażerskim, prawdopodobnie na giełdzie byłoby teraz InterCity. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej
Jeśli można było zliberalizować rynek kolejowych przewozów towarowych, to można także otworzyć rynek przewozów pasażerskich. Nic tak  nie uzdrawia jakości  jak konkurencja.  Bartosz Jakubowski, ekspert CA KJ ds. transportu
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Jeśli można było zliberalizować rynek kolejowych przewozów towarowych, to można także otworzyć rynek przewozów pasażerskich. Nic tak nie uzdrawia jakości jak konkurencja. Bartosz Jakubowski, ekspert CA KJ ds. transportu

komunikacja | Transport szynowy w ostatnich latach mocno się zmienia. Podróże stają się krótsze i wygodniejsze, pociągi zaczynają być konkurencyjne wobec samochodów. PKP wreszcie wychodzi z pętli zadłużenia, a jej spółki wykazują zyski. ADAM WOŹNIAK

Jak utrzymać stabilność finansową polskich kolei i nie dopuścić do powstania kolejnej pętli zadłużenia – to temat debaty zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" z udziałem przedstawicieli PKP SA, Kolei Regionalnych oraz ekspertów. Według kierownictwa PKP SA, wszystkie spółki grupy kapitałowej wykazują obecnie zyski operacyjne i netto. – Sytuacja na dziś jest bardzo dobra – stwierdził Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP. W pierwszych trzech kwartałach przychody PKP SA sięgnęły 512 mln złotych, w PKP PLK było to prawie 4 mld zł, w PKP Intercity – 2 mld zł, natomiast w PKP Cargo w pierwszym półroczu 2,3 mld zł. Wyniki netto po trzech kwartałach wynosiły: w przypadku PKP SA – 76,2 mln zł, w PLK – 140,8 mln zł, w InterCity – 100 mln zł.

W ostatnich dwóch latach PKP spłaciły ok. 1,2 mld zł zadłużenia, w tym roku spłacone zostało ponad 400 mln zł. Na przyszły rok zaplanowana jest spłata ok. 450 mln zł, przy czym przewidziane jest refinansowanie tej kwoty. Spółka prowadzi w tej sprawie rozmowy z dużymi polskimi bankami. – Tak naprawdę to banki starają się pozyskać Grupę PKP jako klientów. To zainteresowanie jest większe po tamtej stronie niż po naszej, a więc to dość komfortowa sytuacja – przyznał Olszewski.

Zdaniem Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej, od części spółek kolejowych nie powinno się...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10894

Wydanie: 10894

Spis treści
Zamów abonament