Smog to nie tylko sezonowy news
W działania na rzecz poprawy jakości powietrza włączają się ruchy społeczne, politycy wszystkich szczebli od gmin aż po parlament, a także świat biznesu.
Wiadomości o kolejnych niechlubnych rekordach emisji pyłów i trujących gazów na dobre zagościły w mediach. Są obecne na pierwszych stronach gazet już nie tylko w sezonie grzewczym, kiedy dym z kominów domów potęguje problem, zalegając nad miastami.
Zdominowały też szkolne i przedszkolne zebrania, podczas których pedagodzy informują o zakazie spacerowania z dziećmi w takie dni. Temat towarzyszy nam każdego dnia rano, gdy odruchowo sprawdzamy jakość powietrza w aplikacji na smartfonie lub ekranie telewizora.
Przedsiębiorstwa się aktywizują
Duża w tym zasługa ruchów społecznych, o których wspominał podczas exposé premier Mateusz Morawiecki. Ponad rok temu – jeszcze jako wicepremier i przewodniczący Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów – podpisał się on pod kilkunastopunktowym programem „Czyste powietrze".
Stawka jest wysoka. Chodzi o życie 45 tys. osób umierających w Polsce przedwcześnie w wyniku spowodowanych smogiem chorób układu krążenia i oddychania.
W kampanię antysmogową włączają się też przedsiębiorcy, tacy jak Aviva współpracująca z firmą Airly, która rozdała czujniki monitorujące jakość powietrza w ramach kampanii #WiemCzymOddycham, czy też wytwórcy energii, m.in. katowicki Tauron, który zapewnił pięciu gminom ze swojego terenu oczyszczacze powietrza do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta