O tym, czy wydatek jest reprezentacją, czasem decydują niuanse
PIT/CIT | Wydatki związane z szeroko pojętą promocją firmy czy marki wywołują wiele sporów. Orzecznictwo pokazuje, że nie zawsze rację ma podatnik. Co do jednego sądy są jednak zgodne: każdą sprawę trzeba oceniać indywidualnie.
Koszty uzyskania przychodów to jedna z podstawowych pozycji w podatkowym rozliczeniu firm zarówno tych mniejszych rozliczających się PIT, jak i tych, które płacą CIT. Jest to także jeden z najczęstszych punktów zapalnych między podatnikami a fiskusem. Problemem nie jest samo to czy dany wydatek może być kosztem w świetle dość ogólnie sformułowanej definicji kosztów uzyskania przychodów, ale to czy nie „łapie się" na jeden z wielu wyjątków, które ustawodawca wyłączył z tej kategorii. Od lat, niezmiennie na tej spornej liście króluje m.in. wyłączenie dotyczące wydatków na reprezentację i reklamę. Bezcenną wskazówką, kiedy dany wydatek „promocyjny" da koszty, a kiedy nie, jest orzecznictwo sądów administracyjnych. Jego analiza – zwłaszcza z ostatniego okresu – pozwala na dwa wnioski: podejście sądów coraz częściej uwzględnia gospodarcze aspekty poczynań podatników i ma zdecydowanie indywidualny charakter.
Zasada ogólna...
Można by rzec, że ogólna definicja kosztów podatkowych jest ...ogólna. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem tego co ustawodawca z tych kosztów wyłączył w odrębnym, dość obszernym katalogu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta