Budowlańcy mogą pośliznąć się na torach kolejowych
infrastruktura | Problemy komplikujące budowę dróg coraz mocniej uderzają także w projekty kolejowe. W przetargach oferty albo przekraczają kosztorysy inwestora, albo w ogóle ich nie ma. Adam woźniak
W pierwszym półroczu 2018 r. Polskie Linie Kolejowe (PLK) unieważniły 29 przetargów na dostawy, usługi lub roboty budowlane, bo ceny ofert przekraczały kosztorys zaplanowany przez inwestora. Wśród największych wstrzymanych projektów są m.in. roboty budowlane na stacji Gdynia Port, prace w ramach poprawy dostępu do portu Gdańsk czy projekt i prace budowlane na linii 131 Chorzów Batory–Nakło Śląskie. W sumie chodzi o inwestycje warte 1,3 mld zł.
Ale jeszcze gorzej zapowiada się druga połowa roku, gdzie już w lipcu i sierpniu doszło do unieważnienia wielu postępowań. Nie tylko wskutek zbyt drogich ofert, ale ich braku.
Za drogie podkłady
Takim właśnie fiaskiem zakończył się przetarg na dostawę szyn i podkładów do rewitalizacji linii kolejowych nr 57 (odcinek Kuźnica Białostocka–Gieniusze) i 923 (Bufałowo Wschód–Bufałowo) oraz modernizacji linii nr 6 Białystok-Sokółka–Kuźnica Białostocka: według informacji ujawnionych na Twitterze przez Magazyn Kolejowy, PLK unieważniła 3 sierpnia postępowanie, bo na osiem zaplanowanych zadań wpłynęła jedna oferta, która przebiła budżet inwestora o 2,5 mln zł. Dzień wcześniej unieważniono przetarg na zaprojektowanie i budowę fragmentu linii nr 8...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta