Opłaty przystankowe towarzyszą działalności gospodarczej
Pobór opłaty przystankowej nie skutkuje obowiązkiem stosowania prewspółczynnika.
Przystanki autobusowe nie są budowane i utrzymywane w celu uzyskiwania przez gminę wpływów z opłat od przewoźników, a jedynie w celu prowadzenia zasadniczej działalności w zakresie transportu zbiorowego. Pomimo zatem poboru takich opłat, przystanki te są w całości wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że gmina nie ma obowiązku stosowania prewspółczynnika do wydatków związanych z budową i utrzymaniem tego rodzaju infrastruktury – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 listopada 2018 r., sygn. I FSK 832/18.
Wniosek o interpretację
Gmina wystąpiła o udzielenie interpretacji w sprawie dotyczącej VAT. We wniosku wskazała, że w ramach jej struktur działa samorządowa jednostka budżetowa – Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM). Zgodnie ze statutem ZTM, przedmiotem jego działalności jest planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym. Zakład osiąga zarówno przychody z działalności opodatkowanej VAT, jak i przychody niepodlegające opodatkowaniu.
Pierwsza grupa obejmuje przychody z tytułu sprzedaży usług komunikacji miejskiej, dzierżawy dworca, dzierżawy taboru autobusowego, dzierżawy miejsc pod reklamę na wiatach przystankowych oraz usług aktualizacji rozkładów jazdy. Natomiast grupa druga obejmuje przychody niepodlegające opodatkowaniu VAT generowane przykładowo z tytułu opłaty...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta