Paczki prosto z nieba? Autonomiczne drony to już nie science fiction
Trwają testy bezzałogowych statków powietrznych, które wyręczą kurierów. Ma być szybciej i taniej. Usługi takie szykują m.in. DHL, Swiss Post, Amazon i Uber.
Drony mogą szybko i w sposób całkowicie bezemisyjny dostarczać paczki ważące do 5 kg w zasięgu 15 km, lecąc z prędkością 30–70 km/h. Tzw. bezzałogowe statki powietrzne (BSP) to przyszłość branży logistycznej, choć wciąż jeszcze wydaje się dość odległa. Szacuje się, że taki scenariusz będzie zrealizowany do 2030 r. Swoje pilotaże w tym zakresie prowadzą już teraz Amazon (Prime Air) czy DHL (Parcelcopter).
Eksperci firmy ZF twierdzą, że drony są w stanie transportować 95 proc. przesyłek, które dziś dowożone są przez kurierów drogą naziemną. A to wymierne oszczędności. Analizy Ark-Invest wskazują, że koszt doręczenia przesyłek takim transportem powietrznym można by zredukować do stawki nawet niższej niż 1 euro (założenie przy skali 400 mln paczek rocznie).
Powietrzne sortownie
Rynek dronów w logistyce jest niezwykle perspektywiczny. Analitycy ResearchAndMarkets twierdzą, że w 2022 r. osiągnie on wartość 11,2 mld dol. Wedle ich prognoz do 2027 r. czeka nas prawdziwy boom na tę technologię. Rynek ma rosnąć bowiem o 21 proc. rocznie. Szacunki tej firmy wskazują, iż za osiem lat będzie on wart ponad 29 mld dol. Zainteresowanie operatorów kurierskich bezzałogowcami nie dziwi, gdyż – jak wynika z danych Zebra Technologies – dzięki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta