Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zawirowania w światowym handlu niepokoją eksporterów

04 lipca 2019 | Ekonomia | Artur Osiecki
Uczestnicy debaty akcentowali potrzebę zrzeszania się polskich eksporterów i to, że nie powinni oni konkurować na zagranicznych rynkach między sobą, szczególnie ceną
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty akcentowali potrzebę zrzeszania się polskich eksporterów i to, że nie powinni oni konkurować na zagranicznych rynkach między sobą, szczególnie ceną
Robert  Kasprzak  dyrektor zarządzający pionem zarządzania produktami w BGK Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej aktywne na rynkach eksportowych. Ze strony BGK mogą liczyć na jak najlepsze warunki finansowania. Jesteśmy gotowi, aby asystować im w ekspansji zagranicznej i tworzyć dla niej sprzyjającą otoczkę. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Robert Kasprzak dyrektor zarządzający pionem zarządzania produktami w BGK Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej aktywne na rynkach eksportowych. Ze strony BGK mogą liczyć na jak najlepsze warunki finansowania. Jesteśmy gotowi, aby asystować im w ekspansji zagranicznej i tworzyć dla niej sprzyjającą otoczkę. ∑
Arkadiusz  Krężel przewodniczący rad nadzorczych Boryszewa i Impexmetalu Zaczyna się spowolnienie gospodarcze. W takiej sytuacji istotnym elementem jest polityka gospodarcza, która pozwala na płynne przebrnięcie przez spowolnienie poprzez stworzenie warunków do ekspansji na nowe rynki zagraniczne. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Arkadiusz Krężel przewodniczący rad nadzorczych Boryszewa i Impexmetalu Zaczyna się spowolnienie gospodarcze. W takiej sytuacji istotnym elementem jest polityka gospodarcza, która pozwala na płynne przebrnięcie przez spowolnienie poprzez stworzenie warunków do ekspansji na nowe rynki zagraniczne. ∑
Daniel  Janusz prezes zarządu spółki  Feerum Pomysł przedsiębiorców na eksport to jedno, ale wsparcie ze strony państwa też jest ważne. Bez pomocy Banku Gospodarstwa Krajowego czy KUKE nasza firma nie miałaby szans zaistnieć w wielu miejscach, w których udało jej się zaistnieć. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Daniel Janusz prezes zarządu spółki Feerum Pomysł przedsiębiorców na eksport to jedno, ale wsparcie ze strony państwa też jest ważne. Bez pomocy Banku Gospodarstwa Krajowego czy KUKE nasza firma nie miałaby szans zaistnieć w wielu miejscach, w których udało jej się zaistnieć. ∑
Janusz  Władyczak prezes zarządu KUKE Naszym celem jest stworzenie środowiska, w którym rozwiązania dla firm będą gotowe do użycia i łatwo dostępne. Nasze instytucje są przygotowane, aby wspierać eksporterów. Przed nami jest ciągle wyzwanie z zakresu wizerunku polskich marek i kraju jako całości. ∑
źródło: robert gardziński
Janusz Władyczak prezes zarządu KUKE Naszym celem jest stworzenie środowiska, w którym rozwiązania dla firm będą gotowe do użycia i łatwo dostępne. Nasze instytucje są przygotowane, aby wspierać eksporterów. Przed nami jest ciągle wyzwanie z zakresu wizerunku polskich marek i kraju jako całości. ∑
Blanka  Chmurzyńska- -Brown dyrektor generalna, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego Na liście krajów stosujących protekcjonizm jest nie tylko Rosja, ale też Turcja, która obserwuje Rosję i wprowadza własne regulacje mimo wcześniej podpisanych z UE uzgodnień, a także Chiny, Brazylia, Arabia Saudyjska i Tajwan. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Blanka Chmurzyńska- -Brown dyrektor generalna, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego Na liście krajów stosujących protekcjonizm jest nie tylko Rosja, ale też Turcja, która obserwuje Rosję i wprowadza własne regulacje mimo wcześniej podpisanych z UE uzgodnień, a także Chiny, Brazylia, Arabia Saudyjska i Tajwan. ∑
Tomasz  Salomon wicedyrektor Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii Odnosimy już sukcesy na rynkach północnoamerykańskich oraz azjatyckich z Japonią i krajami ASEAN na czele, a cztery pierwsze miesiące br. przyniosły też wzrost eksportu do Chin, z którymi mamy deficyt handlowy. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Tomasz Salomon wicedyrektor Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii Odnosimy już sukcesy na rynkach północnoamerykańskich oraz azjatyckich z Japonią i krajami ASEAN na czele, a cztery pierwsze miesiące br. przyniosły też wzrost eksportu do Chin, z którymi mamy deficyt handlowy. ∑
Piotr  Soroczyński główny ekonomista Krajowej  Izby Gospodarczej Prowadzenie działalności eksportowej jest obarczone dużą liczbą ryzyk. Jedno z nich to zamieszanie w polityce handlowej na świecie. USA narzucają narrację, w której nie wiadomo,  co będzie dalej. Efekt to wojna handlowa każdego z każdym. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Piotr Soroczyński główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej Prowadzenie działalności eksportowej jest obarczone dużą liczbą ryzyk. Jedno z nich to zamieszanie w polityce handlowej na świecie. USA narzucają narrację, w której nie wiadomo, co będzie dalej. Efekt to wojna handlowa każdego z każdym. ∑
Piotr Pomian- -Kruszyński dyrektor obszaru ekspansji zagranicznej w PAIH Nasz wpływ np. na wojny handlowe na linii Chiny–USA jest znikomy. Jako PAIH stoimy na stanowisku, że jeżeli dotychczasowa ścieżka eksportu, którą szliśmy z dużym sukcesem, zaczyna się zwężać, to zaczynamy szukać nowych rynków. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Piotr Pomian- -Kruszyński dyrektor obszaru ekspansji zagranicznej w PAIH Nasz wpływ np. na wojny handlowe na linii Chiny–USA jest znikomy. Jako PAIH stoimy na stanowisku, że jeżeli dotychczasowa ścieżka eksportu, którą szliśmy z dużym sukcesem, zaczyna się zwężać, to zaczynamy szukać nowych rynków. ∑
Adam  Stańczak prezes zarządu ASM Group  Musimy mocno pracować nad marką naszego kraju. To wciąż element, z którym, w porównaniu z krajami tzw. starej Unii, polscy eksporterzy mają problemy. Musimy pokonać bariery związane z jeszcze bardzo słabo rozpoznawalną marką „Made in Poland” i ją promować. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Adam Stańczak prezes zarządu ASM Group Musimy mocno pracować nad marką naszego kraju. To wciąż element, z którym, w porównaniu z krajami tzw. starej Unii, polscy eksporterzy mają problemy. Musimy pokonać bariery związane z jeszcze bardzo słabo rozpoznawalną marką „Made in Poland” i ją promować. ∑
Jan  Wieliński dyplomata, były ambasador RP  w Zimbabwe, Zambii i Malawi Afryka rozwija się bardzo dynamicznie. Niestety, jako kraj nie prowadzimy polityki afrykańskiej. Nasi przedsiębiorcy są zbyt niecierpliwi w biznesie w Afryce i wciąż pokutują u nas mity o tym kontynencie, takie jak np. ciągłe wojny czy epidemie. ∑
źródło: ROBERT GARDZIÑSKI
Jan Wieliński dyplomata, były ambasador RP w Zimbabwe, Zambii i Malawi Afryka rozwija się bardzo dynamicznie. Niestety, jako kraj nie prowadzimy polityki afrykańskiej. Nasi przedsiębiorcy są zbyt niecierpliwi w biznesie w Afryce i wciąż pokutują u nas mity o tym kontynencie, takie jak np. ciągłe wojny czy epidemie. ∑

Wojna handlowa na linii USA–Chiny, rosnący protekcjonizm na wielu rynkach, przedłużający się brexit oraz ogólna niepewność co do dalszych relacji handlowych to także bolączki polskich firm, które chcą kontynuować ekspansję.

 

W 2018 r. eksport polskich towarów osiągnął kolejną rekordową wartość 221 mld euro, jednocześnie po raz drugi z rzędu przekraczając granicę 200 mld euro. Nasz eksport od wejścia Polski do UE w 2004 r. stale rośnie, poza kryzysowym 2009 r., kiedy to na świecie panował kryzys gospodarczy. O tym, czy tendencję wzrostową uda się utrzymać także w br. w kontekście splotu kilku niekorzystnych zdarzeń w europejskiej i światowej gospodarce, dyskutowali eksperci zaproszeni przez „Rzeczpospolitą".

Głównie Europa

– Wyniki naszego eksportu za 2018 r. i pierwsze miesiące br. są powodem do zadowolenia. Nasi przedsiębiorcy potrafią sobie dobrze radzić także w trudnych dla światowego handlu okresach – mówił Tomasz Salomon, wicedyrektor Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Odnosząc się do kierunków geograficznych polskiej ekspansji eksportowej, przypomniał, że wciąż bardzo dobrze radzimy sobie na rynkach UE, które to stanowią główne pole odbioru polskich towarów z udziałem 80,3 proc. w 2018 r. – Mówimy o dominacji Europy, ale Europa nie jest homogeniczna i można podzielić ją na zachodnie kraje rozwinięte i kraje rozwijające się. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na bardzo dużą dynamikę wzrostu eksportu do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wynika on z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11397

Wydanie: 11397

Spis treści
Zamów abonament