Za radio w firmowym, leasingowanym aucie trzeba płacić
Przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji odbiorników radiowych znajdujących się w leasingowanych przez niego samochodach.
Taki wniosek płynie z niedawnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zajmował się sprawą spółki, która jest leasingobiorcą i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmuje samochody. Auta te w swoim standardowym wyposażeniu posiadają fabrycznie wmontowane odbiorniki radiowe. Właścicielem pojazdów są podmioty finansujące leasing.
Kto posiada odbiorniki
W wyniku kontroli dyrektor Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej S.A. nakazał spółce rejestrację 49 odbiorników i ustalił opłatę za ich używanie w wysokości 9,5 tys. zł. Decyzję tę utrzymał w mocy minister infrastruktury i budownictwa. Wskazał, że dla rozstrzygnięcia sprawy zgodnie z przepisami ustawy o opłatach abonamentowych istotne jest, kto posiada odbiorniki, a nie kto jest ich właścicielem. Spółka zaś nie wykazała, aby obowiązek rejestracji spoczywał na firmie leasingowej.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 5 ust. 2 pkt 3 ustawy o opłatach abonamentowych wskutek jego niezastosowania, organ stwierdził, że przepis ten ma zastosowanie do przedsiębiorców, których przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż lub przekazanie odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych do używania na podstawie umów. Wówczas osoby nabywające odbiornik mają obowiązek jego zarejestrowania i uiszczania opłat abonamentowych. Przedmiotem umowy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta