O czym należy pamiętać przygotowując samorządowy budżet
Kwestie proceduralne, związane z uchwaleniem budżetu, są nie mniej ważne od jego zawartości. Naruszenie procedury może spowodować uchylenie uchwały budżetowej w całości lub w części.
Połowa października, to okres, w którym w samorządowych urzędach pełną parą trwają prace nad przygotowaniem budżetu na 2020 rok. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych wyłączną inicjatywę w sprawie uchwały budżetowej, prowizorium budżetowym i zmianie uchwały budżetowej posiada organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.). Z kolei uchwalenie takich aktów prawnych jest kompetencją rady właściwego szczebla samorządowego. Proces ten ponadto uwzględnia uczestnictwo regionalnej izby obrachunkowej.
Terminy, których nie wolno przekroczyć
Jedną z głównych zasad rządzących gospodarką finansową samorządu jest zasada roczności budżetu. Zgodnie z nią, budżet j.s.t. uchwala się w cyklu rocznym i rok budżetowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Determinuje ona terminy związane z procedurą budżetową. W tym zakresie ustawa o finansach publicznych przewiduje następujące terminy:
∑ 15 listopada roku poprzedzającego nowy rok budżetowy – ostatni możliwy termin na przedłożenie projektu uchwały budżetowej właściwej radzie i regionalnej izbie obrachunkowej (RIO) celem jego zaopiniowania,
∑ 31 grudnia roku poprzedzającego nowy rok budżetowy – postulowany przez prawodawcę najpóźniejszy termin na uchwalenie budżetu,
∑ 31 stycznia nowego roku budżetowego – ostatni możliwy termin na podjęcie uchwały budżetowej jeżeli zachodzą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta