Wdrożenie PPK nie musi boleć
Wdrożenie programu pracowniczych planów kapitałowych w firmie wymaga od niej m.in. wybrania w porozumieniu z załogą instytucji, która będzie zarządzać PPK i pomnażać oszczędności pracowników. Jak się do tego przygotować? Piotr Skwirowski
Rząd uznał, że przygotowanie nowego programu dodatkowego oszczędzania na czas emerytury jest konieczne, bo świadczenia wypłacane z ZUS będą bardzo niskie. Zdecydował, że w gromadzeniu oszczędności pracowników powinni wspierać ich pracodawcy i państwo. Tak powstał program pracowniczych planów kapitałowych. Na pracodawców nałożono obowiązek (wyjątki są nieliczne) udostępnienia PPK pracownikom i dokładania się do oszczędności gromadzonych przez nich w tym programie. Wszystko to wiąże się nie tylko z dodatkowymi kosztami (o nich piszemy obok), ale też po prostu z koniecznością podjęcia szeregu działań zmierzających do uruchomienia PPK w firmie oraz jego obsługiwania.
Niemal dwie trzecie firm uważa, że wdrożenie pracowniczych planów kapitałowych jest dla nich dużym wyzwaniem organizacyjnym – pokazało badanie przeprowadzone wśród przedsiębiorców przez firmę doradczą KPMG. Obawiają się problemów z dostosowaniem swoich systemów informatycznych do wymogów obsługi PPK. Problemem w ich ocenie może być też wybór instytucji finansowej, która uruchomi u nich PPK i będzie nim zarządzać. Eksperci związani z rynkiem PPK podpowiadają, jak przygotować firmę do wdrożenia tego programu.
Zespół do spraw PPK i szkolenia
Ich zdaniem pierwszym krokiem powinno być powołanie w firmie zespołu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta