Tramwaje są szansą dla średnich miast
W Białymstoku, Kielcach, Radomiu czy Tarnowie powinny powstać systemy tramwajowe – uważa Instytut Sobieskiego. To szansa na rozwój tych ośrodków.
Tramwaj to nie tylko środek transportu. – To także czynnik odnowy urbanistycznej miast i poprawy ich wizerunku – czytamy w raporcie Instytutu Sobieskiego zatytułowanym „Tramwaj dla polskich miast". Jego autorzy podkreślają, że zasadą współczesnego tramwaju jest maksymalna dostępność przestrzenna: nie współdzieli on szerokich arterii z ruchem kołowym, lecz wnika w centra miast, nierzadko w wąskie ulice stref pieszych. Podobnie wpisuje się we wnętrza osiedli mieszkaniowych, kampusów uczelnianych, a nawet galerii handlowych.
– Tramwaj działa centrotwórczo. Przez zwiększenie dostępności i zmianę wizerunku przyczynia się do ożywienia śródmieścia. Więcej ludzi, więcej pieszych to więcej bywalców śródmiejskich placówek handlu i rozrywki. Wzdłuż całej trasy zwiększa się wartość nieruchomości i ruch budowlany. To efekt analogiczny do metra w mieście wielkim – piszą autorzy.
Marzenie Kielc
Na 11 polskich miast między 200 a 500 tys. ludności, w czterech nie ma linii tramwajowych:...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta