Delegowanie do Polski wymaga formalności
Przyjazd pracownika zagranicznego do naszego kraju może się wiązać dla pracodawcy z obowiązkami wynikającymi z polskich przepisów o delegowaniu, nawet jeśli celem jest odbycie szkolenia.
Kwestia mobilności pracowników w Unii Europejskiej uregulowana jest przede wszystkim:
- Dyrektywą 96/71 Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 grudnia 1996 r. dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (dalej: Dyrektywa 96/71),
- Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2014/67 z 15 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania Dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (dalej: Dyrektywa 2014/67).
W Polsce przepisy tych dyrektyw zostały zaimplementowane ustawą z 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (dalej: Ustawa), która weszła w życie 18 czerwca 2016 r. Ustawa nakłada na zagranicznych pracodawców wysyłających pracowników w ramach świadczenia usług na terytorium Polski szereg obowiązków. Można je podzielić na dwie grupy:
- zapewnienie minimalnych warunków zatrudnienia pracownikom delegowanych do świadczenia usług w Polsce,
- obowiązki administracyjne oraz środki kontrolne.
Skupimy się na drugiej grupie przepisów.
Uprawnienia Inspekcji
Polskie przepisy regulują zadania i uprawnienia organów Państwowej Inspekcji Pracy (dalej: PIP). Do obowiązków PIP należy m.in. udzielanie na wniosek informacji o warunkach zatrudnienia w Polsce i zakresie ich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta