Parkingi w formule partnerstwa publiczno-prywatnego
W projektach parkingowych najczęściej stosowany jest model koncesyjny, w którym wynagrodzenie koncesjonariusza związane jest z prawem do eksploatacji infrastruktury i pochodzi, co do zasady, z opłat od użytkowników.
W ciągu ostatniej dekady stopniowo wzrasta aktywność związana z realizacją przedsięwzięć w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W 2009 r. zawarto jedynie dwie umowy o PPP o łącznej wartości 9 mln zł, podczas gdy przez kolejne dziesięć lat ich liczba wzrosła do 141 o wartości ok 7,3 mld zł. Zgodnie z aktualnym raportem rynku PPP, do najpopularniejszych sektorów należą sport i turystyka (148 wszczętych postępowań) oraz efektywność energetyczna (54 wszczęte postępowania). Na szczególną uwagę zasługuje również sektor infrastruktury drogowej, w którym w okresie 2009-2019 zainicjowano aż 85 postępowań. W najbliższych latach sektor ten powinien cieszyć się nieustającym zainteresowaniem, bowiem – zgodnie z Bazą zamierzeń inwestycyjnych PPP (www.ppp.gov.pl/baza-zamierzen-inwestycyjnych-ppp/) do realizacji planowanych jest przynajmniej 26 kolejnych postępowań.
Infrastruktura transportowa – nie tylko drogi
Sektor infrastruktury transportowej jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów, w których realizowane są przedsięwzięcia w ramach formuły PPP. Jest on związany nie tylko z budową i utrzymaniem dróg, ale i z infrastrukturą towarzyszącą – wiatami przystankowymi, oświetleniem czy przejściami podziemnymi. Coraz częściej pojawiają się także inwestycje polegające na budowie parkingów....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta