Uchwała budżetowa musi być zgodna z wieloletnią prognozą finansową
Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, które skutkują zaplanowaniem wydatku na realizację danego zadania w kwocie niższej niż przyjęto w wieloletniej prognozie finansowej, naruszają regulacje ustawy o finansach publicznych.
- Na ostatniej sesji rady miejskiej przyjęto zmianę budżetu na bieżący rok – w zakresie wydatków na odnowienie elementów infrastruktury parku miejskiego. Zmniejszono pozycję wydatków o 80 tys. zł, gdyż środki były potrzebne na inne potrzeby socjalne. Nie dokonano w wieloletniej prognozie finansowej zmniejszeń limitu wydatków na 2020 r., bo to tylko plan - prognoza. Czy regionalna izba obrachunkowa może zakwestionować budżet w tym zakresie?
Analiza pytania wymaga odniesienia się do przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (u.f.p.). Stanowią one o istocie – po pierwsze, uchwały budżetowej, po drugie – wieloletniej prognozy finansowej. W art. 211 u.f.p. postanowiono, że budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany na rok budżetowy. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.
Podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa. Zgodnie z art. 212 ust. 1 u.f.p. określa ona w szczególności:
- łączną kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych;...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta