Jak szacować wartość zamówienia publicznego
Przepisy Prawa zamówień publicznych dotyczące szacowania wartości zamówienia mają dość ogólny charakter, powodując w praktyce nierzadkie problemy wielu zamawiających w odpowiednim ich odniesieniu do konkretnych sytuacji faktycznych.
Ustalenie wartości zamówienia stanowi jedną z kluczowych czynności dokonywanych przez zamawiającego w toku przygotowania postępowania o zamówienie publiczne. Nie można się od niej zwolnić, nawet jeżeli nastręcza ona trudności. Od ustalonej wartości zależy bowiem, czy i jakie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych(dalej: „ustawy Pzp")mają zastosowanie do udzielenia zamówienia publicznego.
Niedopuszczalny podział
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Pzp podstawę ustalenia wartości zamówienia stanowi całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku VAT, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp – w związku z art. 5b pkt 2 i art. 32 ust. 2 – dzielić zamówienia na części, zaniżać jego wartości oraz wybierać sposobu obliczenia wartości zamówienia. Zakazany jest więc taki podział zamówienia, którego skutkiem jest uniknięcie stosowania przepisów ustawy Pzp właściwych dla zamówienia o określonej wartości szacunkowej, bądź też taki podział, którego skutkiem jest brak stosowania w ogóle ustawy Pzp. Najczęściej do takich naruszeń dochodzi, gdy zamawiający udziela zamówień w częściach po przeprowadzeniu kilku postępowań traktując odrębnie ich wartość czy też celowo nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta