Załatwianie spraw administracyjnych w czasach epidemii
Oczekiwania obywateli wobec administracji publicznej mogą się zmieniać w sytuacjach nadzwyczajnych. Wszystko wskazuje na to, że w takiej nadzwyczajnej sytuacji właśnie się znajdujemy.
Rola administracji we współczesnym świecie zmienia się i kształtuje wciąż na nowo, jednak w kontekście art. 41 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej jest niezmienna - każdy ma prawo do dobrej administracji. W kontekście oczekiwań obywatela istotne jest to, że jego prawu do dobrej administracji odpowiada obowiązek przestrzegania przez podmioty administracji publicznej zasad równości, bezstronności, neutralności, obiektywizmu, przejrzystości, współmierności i skuteczności wraz z obowiązkiem stosowania odpowiednich rozwiązań organizacyjnych i proceduralnych. Warto pamiętać, że termin „administracja" wywodzi się od łacińskiego słowa ministrare, oznaczającego „służyć", wzmocnionego jedynie przedrostkiem ad-. Wyrazy takie jak „minister" (pierwotnie sługa monarszy, ale i sługa Boży) czy „ministeriał" (w średniowiecznych Niemczech) potwierdzają ten „służebny" charakter derywatów ministrare. Z tego powodu administracja zawsze oznacza służbę lub działalność wykonawczą, realizowaną na rzecz dobra wspólnego.
Z perspektywy codziennego funkcjonowania najlepsza wydaje się taka administracja, która wykonuje swe zadania sprawnie i skutecznie, bez nadmiernego rozgłosu. Oczekiwania obywateli wobec roli administracji publicznej mogą się jednak zmieniać w sytuacjach nadzwyczajnych. Wszystko wskazuje na to, że w takiej nadzwyczajnej sytuacji właśnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta