Wyzwania dla nowych graczy na rynku medialnym
Od 1 lipca 2020 r. dostawcy usług VOD muszą przekazywać do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 1,5 proc. osiąganych w Polsce przychodów z tytułu opłat abonamentowych. Czekają ich też inne zmiany.
Kolejna ustawa mająca zwalczać negatywne skutki dla polskiej gospodarki wywołane wirusem COVID-19 – tzw. tarcza 3.0, wprowadziła m.in. przepis w ustawie o kinematografii poszerzający katalog podmiotów zobowiązanych do opłat na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (PISF). Tym razem m.in. do nadawców TV i podmiotów prowadzących kina dołączyły podmioty dostarczające filmy i programy TV w systemie VOD (video on-demand). Chodzi o – niewątpliwie doceniane w czasach wymuszonej izolacji – platformy takie jak Netflix, HBO GO, Player.pl czy Ipla, gdzie użytkownik sam decyduje, co i kiedy chce oglądać. Dostawcy usług VOD muszą od 1 lipca 2020 r. przekazywać na PISF 1,5 proc. osiąganych w Polsce przychodów z tytułu opłat abonamentowych, aby – jak inni gracze na rynku medialnym – wspierać rozwój rodzimej kinematografii.
Implementacja prawa UE
Przytoczona zmiana to pierwszy praktyczny przykład implementacji do polskiego prawodawstwa nowelizacji Dyrektywy Parlamentu i Rady UE 2018/1808 o audiowizualnych usługach medialnych, zwanej w skrócie Dyrektywą AVMS (od ang. audiovisual media services). Chodzi o art. 13.2 Dyrektywy AVMS, który daje państwom członkowskim uprawnienie do nakładania na dostawców usług medialnych działających na danym terytorium obowiązku „wnoszenia wkładu w produkcję utworów europejskich" – oczywiście przy założeniu, że taki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta