Najwięcej wydaliśmy na alkohol
W 2020 r. Polacy przeznaczyli na trunki niemal 40 mld zł. Znacznie wzrosły wydatki na żywność. PIOTR MAZURKIEWICZ
O 4,8 proc., do 198,2 mld zł, wzrosła w 2020 r. wartość wydatków Polaków na FMCG (podstawowe produkty spożywcze i chemiczne, bez żywności świeżej) – wynika z danych NielsenIQ, które „Rzeczpospolita" podaje jako pierwsza.
– Koszyk spożywczy rósł ze względu na przesunięcie konsumpcji do domu; jednocześnie wiele kategorii spadało ze względu na zmniejszoną liczbę okazji zakupowych – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzający NielsenIQ. – Posiłki zamiast w szkołach czy miejscach pracy jedliśmy domu. Przestaliśmy kupować „po drodze" do siłowni, pracy, na spotkanie ze znajomymi – dodaje.
W ramach całego sektora FMCG koszyk spożywczy urósł o 5,7 proc., wyroby tytoniowe o 4,1 proc., a chemiczno-kosmetyczne już tylko o 1 proc. Pod względem wartości wydatków liderem jest alkohol z 39,1 mld zł, a najmocniej, bo o 11 proc., wzrosły wydatki na produkty suche (mąka zyskała aż 27 proc.).