Jak skutecznie dochodzić odszkodowania w zamówieniach publicznych
Warto wiedzieć, w jaki sposób wykonawcy mogą powoływać się na przepisy prawa unijnego w celu uzyskania odszkodowania od zamawiającego.
Polski ustawodawca nie wprowadził do nowej ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 19 września 2019r. (dalej: nowe Pzp) szczególnych rozwiązań prawnych odnoszących się do odszkodowań w zamówieniach publicznych, pomimo że dyrektywy odwoławcze: 89/665/EWG i 92/13/EWG zobowiązują go do przyjęcia odpowiednich środków obejmujących m. in. prawo do przyznania odszkodowania wykonawcom, którzy doznali uszczerbku w wyniku naruszenia prawa przez zamawiającego.
Jak już wyjaśniliśmy w „Dobrej Administracji" 22 grudnia 2020 r. w artykule „Dlaczego tak mało pozwów o odszkodowania", przepisy Kodeksu cywilnego nie stanowią właściwej implementacji prawa unijnego, ponieważ uzależniają roszczenia odszkodowawcze od przesłanki zawinienia. Natomiast wyjątkowy przepis art. 93 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2004 r., który został powtórzony w art. 261 nowego Pzp, dotyczy wyłącznie zwrotu kosztów w przypadku unieważnienia przetargu.
W tej sytuacji pojawia się pytanie o skuteczność przepisów unijnych, które nie zostały prawidłowo wdrożone do prawa polskiego, a przyznają wykonawcom określone uprawnienia m. in. do ubiegania się o rekompensatę. Zaniechania ustawodawcy powinny być naprawione przez sądy, które mają obowiązek zapewnienia pełnej efektywności dyrektywom odwoławczym poprzez wykorzystanie zasady...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta