Zgłaszanie nieprawidłowości to obowiązek zatrudnionych
Pracownik nie może przymykać oka na łamanie zasad przez współpracowników. Taka postawa może skutkować rozwiązaniem umowy o pracę, bez wypowiedzenia włącznie.
Prace nad implementacją unijnej dyrektywy w sprawie ochrony sygnalistów nabierają tempa. Nowe przepisy będą się wiązać z szeregiem nowych obowiązków dla przedsiębiorców, koniecznością wdrożenia odpowiednich procedur, zasad i narzędzi do przyjmowania zgłoszeń. Jednak to nie rola przedsiębiorcy jest tu kluczowa. Ważna jest świadomość obowiązków samych pracowników i znaczenie ich roli w procesie compliance.
Jednym z naczelnych obowiązków pracownika jest wskazany wprost w art. 100 § 2 pkt 4 k.p. obowiązek dbałości o dobro
zakładu pracy i ochrony jego mienia. Na szczególną uwagę zasługuje odniesienie jego realizacji nie tylko do samego pracodawcy, a do zakładu pracy, który jest szerszym pojęciem. Zakład pracy jest bowiem wartością, bytem, który tworzy nie tylko pracodawca, jego mienie, ale i pracownicy. Tym samym obowiązek z art. 100 § 2 pkt 4 k.p. nabiera pełniejszego wymiaru i charakteru, odnosząc go do dobra wspólnego wszystkich członków. Jego realizacja obejmuje oczywiste kwestie jak zakaz kradzieży...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta