Cyfryzacja postępowań to kolejne problemy dla zamawiających
Nowe Prawo zamówień publicznych oznacza poważne zmiany dla zamawiających, jak i wykonawców. Jedną z nowości jest zdecydowane rozszerzenie konieczności prowadzenia konkursów drogą elektroniczną. Wiąże się to z wątpliwościami przy wykładni przepisów, jak i wyborze platformy komercyjnej.
Wśród pojawiających się trudności można wymienić chociażby zagadnienia związane z ustaleniem, jakie standardy muszą spełniać nowe produkty, na jakich warunkach można je wykorzystać do archiwizacji dokumentacji, jak należy postępować w przypadku uniemożliwienia złożenia dokumentacji konkursowej w przypadku awarii platformy bądź jej nieprawidłowego działania. Powstaje więc pytanie: na co należy zwrócić szczególną uwagę wybierając platformę do obsługi zamówień publicznych?
Z zasady wszystko w internecie
Nowe Prawo zamówień publicznych (dalej: n.p.z.p.) wprowadza prostą zasadę: komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz w konkursie odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Oczywiście ustawodawca przewidział wyjątek od tej zasady, jednak w istocie ma on ograniczone znaczenie, gdyż komunikacja ustna dopuszczalna jest w toku negocjacji lub dialogu oraz w odniesieniu do nieistotnych informacji. Co prawda ostatnie z tych pojęć nie zostało zdefiniowane przez prawodawcę, jednak wskazał on, które informacje nie mogą zostać uznane za nieistotne.
I tak do tej kategorii nie można zaliczyć:
- ogłoszenia o zamówieniu lub dokumentów zamówienia,
- wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie,
- potwierdzenia zainteresowania, ofert lub prac konkursowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta