Ochrona konsumenta na rynku e-commerce – kluczowe zmiany dla przedsiębiorców
Skutkiem regulacji unijnych, które w ciągu najbliższych miesięcy muszą zostać zaimplementowane do polskiego prawa, jest nałożenie dodatkowych obowiązków na przedsiębiorców oferujących usługi przez internet.
Od dłuższego czasu jednym z głównych założeń ustawodawstwa Unii Europejskiej jest zwiększenie ochrony konsumenta. Podstawowym motywem uchwalenia nowych przepisów jest rozwój technologiczny na rynku e-commerce, a także idąca za nim zmiana w mechanizmach, na podstawie których konsumenci podejmują decyzje zawierając umowy przez internet. Z tego powodu warto pochylić się nad kluczowymi problemami, z którymi będą musieli zmierzyć się polscy przedsiębiorcy po implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 roku, zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE, 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta.
Termin wdrożenia przepisów
Poszczególne państwa członkowskie, w tym Polska, mają czas na wdrożenie rozwiązań opisywanych w dyrektywie do 28 listopada 2021 roku. Nowe prawo zacznie więc obowiązywać najpóźniej od 28 maja 2022 roku. Czasu na przygotowanie się do nowych uregulowań teoretycznie jest dużo, jednak skala wprowadzanych zmian jest na tyle szeroka, że już dziś warto zwrócić uwagę na to, w jakim otoczeniu prawnym przyjdzie funkcjonować przedsiębiorcom oferującym usługi przez internet w kolejnych latach.
Główny cel...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta