Tarcza 4.0 – zdalna kontrola przedsiębiorców
Od 24 czerwca 2020 r. polskie ustawodawstwo przewiduje możliwość przeprowadzania zdalnej kontroli przedsiębiorcy w sytuacji, gdy nie jest konieczne osobiste stawiennictwo kontrolerów w siedzibie przedsiębiorcy.
Na mocy ustawy z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, czyli tzw. Tarczy antykryzysowej 4.0 znowelizowano przepis art. 51 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (dalej: Prawo przedsiębiorców), dodając do niego ust. 3a regulujący zdalną formę przeprowadzania kontroli. Nowelizacja stanowi odpowiedź na zmiany, które zaszły od 2020 r. m.in. w zakresie przejścia w tryb pracy zdalnej nie tylko przez przedsiębiorców, ale również urzędników.
Zalety i wady
Prowadzenie zdalnych kontroli w założeniu ma być mniej uciążliwe dla przedsiębiorców, którzy dzięki temu nie są zobowiązani podejmować części działań organizacyjnych związanych z tradycyjnymi kontrolami. Na przykład nie jest konieczne zapewnienie kontrolującym odpowiednich pomieszczeń, czy pozostawanie w dyspozycji kontrolujących w określonych godzinach. Dodatkowo, przedsiębiorca może lepiej przygotować się do takiej kontroli oraz ma więcej czasu na przeanalizowanie żądań organu i przygotowanie wymaganych dokumentów. Z drugiej strony, zdalna kontrola może stanowić dla przedsiębiorcy obciążenie, na przykład w zakresie, w jakim konieczne będzie przygotowanie skanów dokumentacji, o której...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta