Nowa świątynia sztuki
W gmachu dawnej Giełdy Handlowej, między Luwrem a Centre Pompidou, miliarder François Pinault kosztem 160 mln euro otworzył nową gigantyczną galerię zaaranżowaną przez gwiazdę architektury Tadao Ando.
W geometrycznym środku nowo otwartego muzeum sztuki nowoczesnej pną się pionowo do góry trzy splecione postaci. W dramatycznym geście kobieta na szczycie wyciąga rękę w kierunku niebios. „Porwanie Sabinek", rzeźba florenckiego manierysty Giambologna, postawiona w centralnym punkcie okrągłego budynku, jest częścią „Ouverture", wystawy inaugurującej działalność Bourse de Commerce, Pinault Collection. Dwa dni później nie zauważyłem już wyciągniętej do nieba dłoni. Roztopiła się.
Wierna kopia XVI-wiecznego oryginału wykonana jest z imitującego marmuru wosku. Urs Fischer, jej współczesny autor, demonstruje przemijalność w akcie dosłownej dematerializacji – do czasu zakończenia wystawy praca ma się całkowicie roztopić – już teraz na cokole widać ślady opadłego wosku.
Dialog naszej epoki z przeszłością wpisany jest w architekturę – muzeum pomieszczono w gmachu Giełdy Handlowej, między Luwrem a Centre Pompidou, na zachodnim krańcu dawnych Hal. Tereny te od XIII wieku zmieniały...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta