Kolej przejdzie na OZE i magazyny energii
Przyłączanie OZE do kolejowej sieci trakcyjnej może uwolnić energię o wartości ponad 10 mld zł rocznie. Wykorzystanie infrastruktury kolejowej znacznie przyspieszy rozwój magazynowania energii i elektromobilności.
Ceny prądu biją rekordy w Polsce i w całej Europie Zachodniej. Energia z węgla czy gazu jest dziś dwu-, trzykrotnie droższa od słonecznej i wiatrowej. Naturalnym kierunkiem dla odbiorców – w tym również kolei – jest szukanie własnego zaopatrzenia. – Spośród aktualnie modernizowanych dworców, 40 proc. będzie ogrzewanych pompą ciepła, 35 proc. zostanie wyposażonych w fotowoltaikę, 30 proc. w zbiorniki retencji wód deszczowych, w 20 proc. deszczówka zostanie wykorzystana do spłukiwania toalet, a w niektórych powstaną zielone dachy – informuje Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA. To dopiero początek – kolej zużywa 2,6 TWh prądu rocznie, czyli 1,5 proc. całego krajowego zużycia. Przy obecnych cenach oznacza to wydatek 3,5 mln zł każdego dnia za samą energię – bez kosztów przesyłu i dystrybucji.
Nagły pobór energii
Rewolucja energetyczna na kolei to nie tylko własny prąd, ale też jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta