Wywóz śmieci musi odpowiednio kosztować
Metoda ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami oraz wysokości opłaty za gospodarowanie nimi nie wymaga uprzedniego wyłonienia wykonawcy zamówienia publicznego i poznania ceny za zamówienie.
Z obowiązkami właścicieli nieruchomości, wynikającymi z ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 888 ze zm., dalej jako u.c.p.g.), skorelowane są regulacje odnoszące się do gospodarowania odpadami komunalnymi przez gminę (art. 6c–6s u.c.p.g.).
Na tle tych unormowań w orzecznictwie zauważono m.in., że rolą gminy jest zagwarantowanie i zorganizowanie legalnego systemu odbioru odpadów komunalnych (wyrok NSA z 14 lutego 2017 r., sygn. II OSK 1418/15).
Bez różnicowania
Rada gminy, podejmując decyzję o realizacji normy kompetencyjnej wynikającej z u.c.p.g., jest zobligowana do realizowania jej w całości poprzez postanowienie o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, nie ma natomiast upoważnienia do wprowadzania jakichkolwiek postanowień różnicujących podmiotowo i przedmiotowo sytuację prawną właścicieli nieruchomości z terenów niezamieszkałych.
Przekraczając zakres kompetencji prawodawczej, rada, różnicując sytuację właścicieli nieruchomości położonych na określonym terenie wobec pozostałych właścicieli nieruchomości z terenów niezamieszkałych, doprowadza do tego, że właściciele nieruchomości niezamieszkałych, o podobnej wielkości, położonych na terenie tej samej gminy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta