Postępowanie skargowe związane z przetargami może wiązać się problemami
Kluczowe i doniosłe wątpliwości związane z wnoszeniem i rozpatrywaniem skarg nie zostały rozstrzygnięte w nowych przepisach regulujących przeprowadzanie przetargów. Utworzenie jednego sądu zamówień publicznych sprzyjać będzie ujednoliceniu linii orzeczniczej.
Nowa ustawa – Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie w styczniu ubiegłego roku, nie wprowadziła daleko idących zmian w zakresie środków odwoławczych, do których nadal należy odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, skarga na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego.
Ważne zmiany
W obrębie postępowania skargowego do fundamentalnych zmian zaliczyć należy w szczególności utworzenie sądu zamówień publicznych, jakim jest Sąd Okręgowy w Warszawie (Wydział XXIII Gospodarczy i Zamówień Publicznych), zmianę terminu na złożenie skargi, który został wydłużony z 7 do 14 dni (analogicznie wydłużeniu uległ termin na wniesienie skargi przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 21 do 30 dni), możliwość zaskarżania nie tylko orzeczeń KIO, ale również postanowień prezesa tej izby o zwrocie odwołania, poszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do wniesienia skargi o rzecznika małych i średnich przedsiębiorców. Nowe przepisy doprecyzowały również konieczność wskazania w skardze, czy orzeczenie zaskarżone jest w części, czy w całości oraz wskazania wniosku skarżącego o zmianę wyroku KIO. Są to zmiany, które przez praktyków ocenione zostały pozytywnie.
Pozostałe zmiany mają raczej charakter marginalny, a sama regulacja dotycząca postępowania skargowego nadal jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta