Nowe przepisy o rękojmi – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
Dyrektywa unijna w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów nakłada na sprzedawców dodatkowe obowiązki. Będą m.in. zobowiązani przekazywać konsumentom więcej informacji przed zawarciem umowy, co ma zwiększyć świadomość kupujących o nabywanych towarach czy usługach.
W dniu 20 maja 2019 r. przyjęta została dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów (dalej jako: Dyrektywa). Jej celem jest przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego i zapewnienie przy tym wysokiego poziomu ochrony konsumentów poprzez ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących niektórych wymagań w odniesieniu do umów sprzedaży zwartych między sprzedawcą i konsumentem. Co więcej, posłużono się harmonizacją maksymalną, w związku z czym państwa członkowskie nie będą mogły ustanowić przepisów surowszych lub łagodniejszych niż te, które zostały zawarte w uchwalonej Dyrektywie.
Zakres decyzyjny państw członkowskich
Ustawodawca europejski pozostawił minimalny zakres decyzyjny państwom członkowskim, który dotyczyć będzie m.in.:
∑ uregulowania wpływu przyczynienia się konsumenta do braku zgodności towaru z umową, na jego prawo do skorzystania ze środków ochrony prawnej;
∑ informowania konsumentów o przysługujących im prawach oraz o środkach egzekwowania tych praw;
∑ ustalania terminów, co do konieczności poinformowania sprzedawcy o braku zgodności towaru z umową (w celu skorzystania ze środków prawnych przysługujących konsumentowi na mocy Dyrektywy);
∑ możliwości wyłączenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)