Obowiązek instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych
Właściciele budynków będą musieli zapewnić infrastrukturę umożliwiającą ładowanie pojazdów elektrycznych, a w przypadku obiektów niemieszkalnych także punkty ładowania. O dotacje na ten cel można wnioskować do 31 marca 2022 r. albo do wyczerpania środków.
24 grudnia 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja), która wprowadziła obowiązek projektowania oraz budowy budynków mieszkalnych i niemieszkalnych w sposób umożliwiający zainstalowanie punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Obowiązek może wystąpić w przypadku nowo projektowanych oraz istniejących budynków niemieszkalnych m.in. sklepów, centrów handlowych, hoteli, magazynów czy budynków biurowych. Do 31 marca 2022 r., lecz nie dłużej niż do wyczerpania środków przewidzianych na ten cel, można składać wnioski o dotację pokrywającą do 45 proc. kosztów inwestycji.
Na czym polegają i kogo dotyczą nowe obowiązki?
Nowelizacja implementuje do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 30 maja 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków oraz dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, która przewiduje obowiązek wyposażania stanowisk postojowych przynależnych do nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych we wstępną infrastrukturę kanałową (przewody i kable elektryczne), a w odniesieniu do budynków niemieszkalnych również w punkty ładowania.
Zgodnie z przepisami nowelizacji właściciele lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)