Za zakaz importu węgla zwrot tylko części strat
Zapowiadane rekompensaty Skarbu Państwa za skutki sankcji za sprowadzanie rosyjskiego węgla mają pokrywać tylko tzw. szkodę rzeczywistą, a więc niepełną.
Projekt polskich sankcji węglowych przewiduje odszkodowania w postaci tzw. szkody rzeczywistej dla obracających węglem. Często może się ona okazać niższa od pełnej szkody, gdyż nie obejmuje utraconych korzyści, które są zresztą naturalnym celem działalności gospodarczej.
Bez utraconych korzyści
Zgodnie z art. 361 kodeksu cywilnego, gdy nie ma odmiennego przepisu ustawy lub postanowienia umowy, naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł (to właśnie szkoda rzeczywista; łac. damnum emergens) oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkoda nie została wyrządzona (łac. lucrum cessans).
Rekompensata ze środków państwowych po sankcjach na rosyjski węgiel, podobnie jak w ustawach o stanach nadzwyczajnych, będzie jednak ograniczona. Mówi o tym wprost art. 12 projektowanej ustawy: krąg uprawnionych podmiotów, wysokość i tryb ustalania rekompensat za szkody rzeczywiste poniesione w związku z wejściem w życie zakazu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta