Czy w grze komputerowej można wykorzystywać znaki towarowe znanych marek?
Producenci gier komputerowych powinni zwrócić uwagę na pojawiające się w nich oznaczenia zaczerpnięte ze świata realnego. Mogą one stanowić chronione przedmioty własności intelektualnej osób trzecich.
Rzeczywistość gry komputerowej niejednokrotnie odzwierciedla świat realny. Tymczasem w przestrzeni, w której się poruszamy, można odnaleźć liczne znaki towarowe – przykładowo we wszelkiego typu reklamach, czy też przede wszystkim na konkretnych produktach. Dlatego producent gry komputerowej może być zainteresowany jej „urealnieniem” poprzez zamieszczenie w niej oznaczeń, z którymi stykamy się w rzeczywistości. To przybliżenie gry do świata rzeczywistego może polegać na umieszczeniu znaków towarowych na przedmiotach, którymi posługują się postacie gry – np. oznaczenia producenta broni, czy urządzeń elektronicznych. Na tym gruncie może pojawić się pytanie o dopuszczalność i granice wykorzystania znaku towarowego w grze komputerowej.
Zakres ochrony
Zakres ochrony znaków towarowych wynika z ustawy z 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (p.w.p.). W myśl jej art. 153 ust. 1 przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Przykładowe formy używania znaku towarowego zostały wyliczone w art. 154 p.w.p. Zalicza się do nich m.in.: umieszczanie znaku na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta