Klienci podwyższonego ryzyka
Niedostarczenie aktualnych dokumentów może skutkować blokadą dostępu do pieniędzy.
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy nakłada na instytucje finansowe obowiązek regularnego aktualizowania danych klientów. W każdej instytucji zdarzają się jednak klienci, którzy niechętnie potwierdzają dotychczasowe dane albo przesyłają dane zaktualizowane. Niekiedy oburzeniu klientów towarzyszą twierdzenia o ochronie danych osobowych, nieuprawnionym żądaniu przesłania kopii dokumentów, a eskalacja następuje w sytuacji, gdy klient zostaje odcięty od możliwości swobodnego dysponowania środkami.
Obowiązek identyfikacji i weryfikacji klienta
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy nakłada na instytucje obowiązane – czyli między innymi na banki, domy maklerskie, towarzystwa funduszy inwestycyjnych i inne instytucje finansowe – obowiązek identyfikacji i weryfikacji tożsamości klienta. Uprawnienie do przetwarzania danych zawartych w dokumentach tożsamości oraz do ich kopiowania wynika wprost z ustawy. Nie powinna więc zaskakiwać prośba banku o przesłanie skanu lub umożliwienia wykonania kopii dowodu osobistego lub paszportu klienta.
Identyfikacja i weryfikacja tożsamości klienta odbywa się zawsze przy nawiązywaniu relacji z klientem. Oprócz tego ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy nakłada na instytucje obowiązane obowiązek ponownej weryfikacji, gdy wystąpią wątpliwości co do prawdziwości lub kompletności dotychczas uzyskanych dokumentów. Dodatkowo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta