Praca zdalna: akta osobowe i zwrot kosztów
OBOWIĄZKI | Prawidłowe wdrożenie pracy zdalnej wymaga, aby pracodawca przewidział połączenie dokumentacji elektronicznej z papierową oraz ustalił zasady rozliczania się z pracownikami.
Przepisy, które wprowadzą do polskiego porządku prawnego uregulowania dotyczące pracy zdalnej (opublikowane w DzU z 6 lutego 2023 r. pod poz. 240), wejdą w życie 7 kwietnia 2023 r. Zatem jest to dobry moment, aby wskazać na ewentualne wątpliwości związane z wdrożeniem przez pracodawców tych potrzebnych – jak pokazują chociażby doświadczenia podczas pandemii COVID-19 – regulacji.
Warto zwrócić uwagę na dwa elementy nieodłącznie związane z wdrożeniem w danej organizacji uregulowań dotyczących pracy zdalnej. Odpowiednie podejście do tych wątków pozwoli pracodawcom uniknąć problemów w przyszłości, a jednocześnie zminimalizować ewentualne ryzyka związane z nieprawidłowym wdrożeniem omawianych przepisów.
Papierowo lub elektronicznie
Pierwszy wątek dotyczy samej formy komunikacji i składania przez pracownika wniosków do pracodawcy. Zgodnie z wdrażanymi przepisami, pracownik wykonujący pracę zdalną może składać wnioski w postaci papierowej lub elektronicznej. Chodzi oczywiście o wnioski, dla których obowiązujące przepisy wymagają formy pisemnej, np. wniosek o:
- indywidualny rozkład czasu pracy,
- tzw. ruchomy czas pracy,
- tzw. wyjście prywatne z pracy,
- odbiór czasu przepracowanego w godzinach nadliczbowych,
- udzielenie urlopu bezpłatnego,
- w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta