Posiadacze aut będą dopłacać do kolei
Na koniec dekady w całej Polsce będzie tylko 650 km torów dla prędkości pociągów pasażerskich powyżej 160 km/h. Średnia prędkość pociągów towarowych wzrośnie z obecnych 30 do 40 km/h – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.
Branżowe organizacje kolejowe chcą podsunąć rządowi pomysł zdobycia pieniędzy na modernizację infrastruktury kolejowej. Wobec braku środków z Krajowego Planu Odbudowy, zablokowanych skonfliktowaniem rządu z władzami Unii Europejskiej, projekt przepisów mocno zwiększających budżet Funduszu Kolejowego przygotowały Railway Business Forum (RBF) oraz Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL). Zakłada on przekierowanie na kolej dodatkowych pieniędzy z opłaty paliwowej. Taki krok miałby finansowo wzmocnić Fundusz Kolejowy, co z kolei otwierałoby mu furtkę do kolejnych środków – pozwoliłoby na zaciąganie kredytów i emisję obligacji.
Pieniądze z dróg na tory
Obecnie ponad trzy czwarte wpływów z opłaty paliwowej (76,9 proc.) trafia do Krajowego Funduszu Drogowego. Pozostałą część przeznacza się na Fundusz Kolejowy (19,45 proc.) oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta