Kiedy urząd zawiesi postępowanie
Zawieszenie postępowania administracyjnego umożliwia podjęcie w tym czasie czynności mających na celu usunięcie przeszkód prawnych i faktycznych, które uniemożliwiają skuteczne zakończenie postępowania. Takie uprawnienia ma sam organ, jak i strona w określonych przypadkach.
Instytucja zawieszenia postępowania została uregulowana w rozdziale szóstym Kodeksu postępowania administracyjnego. W art. 97 K.p.a. wymieniono katalog przesłanek obowiązkowego zawieszenia postępowania administracyjnego przez prowadzący je organ. Oznacza to, że wystąpienie jednej z poniższych przyczyn zobowiązuje organ do wydania postanowienia o jego zawieszeniu.
Organ administracji publicznej zawiesza postępowanie w przypadku śmierci strony lub jednej ze stron, jeżeli wezwanie spadkobierców zmarłej strony albo zarządcy sukcesyjnego do udziału w postępowaniu nie jest możliwe. Dodatkowo muszą zostać spełnione dwa warunki. Po pierwsze w sprawach tych nie zachodzi sytuacja, w której w spadkach nieobjętych jako strony działają osoby sprawujące zarząd majątkiem masy spadkowej, a w ich braku – kurator wyznaczony przez sąd na wniosek organu administracji publicznej. Po drugie, postępowanie nie podlega umorzeniu jako bezprzedmiotowe, czyli kiedy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części. Organ administracji publicznej wydaje wtedy decyzję o umorzeniu postępowania (z urzędu czy na wniosek strony) odpowiednio w całości albo w części.
Takie same przesłanki obowiązują w razie śmierci przedstawiciela ustawowego strony oraz utraty przez stronę lub przez jej ustawowego przedstawiciela zdolności do czynności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta