Środki na spłatę kredytu
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu 2 mln zł na sfinansowanie deficytu. Podano w niej, że kredyt będzie spłacany z podatku od nieruchomości oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Czy takie rozwiązanie jest legalne – pyta radny.
Jeśli chodzi o zaciąganie zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego, to punktem wyjścia są przepisy art. 89 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, gdzie postanowiono, że j.s.t. mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe.
W art. 91 tej ustawy wynika, że suma zaciągniętych kredytów i pożyczek, innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych nie może przekroczyć kwot określonych w uchwale budżetowej j.s.t. Nadto, zaciągnięcie lub wyemitowanie przez j.s.t zobowiązania z tytułu kredytu lub pożyczki wymaga uzyskania przez zarząd j.s.t. opinii RIO o możliwości spłaty zobowiązania.
Jednym z celów, na który mogą być zaciągane zobowiązania, w tym kredytowe, jest pokrycie deficytu budżetowego. Od strony formalno – prawnej, gmina jak najbardziej uprawniona...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta