Nie każde przedsięwzięcie może być uznane za konkurs
Działania, które mają na celu zachęcenie ich uczestników do osiągnięcia lepszych wyników, co jednocześnie prowadzi do uzyskania większych zysków przez samego organizatora tych wydarzeń nie jest konkursem w rozumieniu ustawy o PIT.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 kwietnia 2022 r. (III SA/Wa 2695/22).
Spółka pełni funkcję dystrybutora produktów ubezpieczeniowych w grupie kapitałowej. W ramach swojej działalności organizuje akcje sprzedażowe w formie konkursów, które mają na celu zwiększenie sprzedaży indywidualnych umów ubezpieczenia na życie. Konkursy organizowane są na podstawie regulaminów oraz kierowane są do osób fizycznych, które łączy ze spółką stosunek cywilnoprawny oraz takich, które pełnią funkcję doradcy bądź kierownika zespołu. Konkurs przewidują, że: nagrodę kategorii I będą mogli otrzymać doradcy, nagrodę kategorii II – kierownicy zespołu, nagrodę kategorii III – dyrektorzy oddziału, a nagrodę kategorii IV – sprzedawcy. Liczba nagród jest ograniczona do ściśle określonej liczby laureatów, którzy osiągną najwyższe wyniki sprzedażowe. Fundatorem nagród jest sama spółka.
Podatnik spytał, czy opisane wydarzenia będą konkursami w rozumieniu ustawy o PIT i czy w konsekwencji będzie on jako płatnik zobligowany do wyliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku według stawki 10 proc. zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Dodatkowo chciał wiedzieć, czy w przypadku negatywnej odpowiedzi na część pytania dotyczącego osób fizycznych, biorących udział w konkursie i prowadzących...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta