Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Ceny transportu na trasach azjatyckich zmalały, jednak branża spodziewa się odwrócenia trendu. Czy producenci żywności wykorzystali niskie koszty przewozów?
W 2022 roku wartość polskiego eksportu żywności i żywych zwierząt sięgnęła 47,6 mld euro i wzrosła o jedną czwartą w stosunku do wcześniejszego roku. Polską specjalnością są owoce i przetwory mleczne. Samych jabłek Polska eksportuje za 150–160 mln euro rocznie.
Do eksportu zmuszają nadwyżki, w przypadku jabłek to ok. jedna czwarta zbiorów, mleka – jedna trzecia. Do najważniejszych rynków zbytu dla polskich jabłek należy zaliczyć: Egipt, Kazachstan, Indie i Białoruś. Atrakcyjne rynki to również Jordania, Zjednoczone Emiraty, Arabia Saudyjska. – Najbardziej perspektywiczne wydają się być dla Polski rynki azjatyckie, zwłaszcza Indie, Tajlandia, Malezja i Wietnam, gdzie konsumpcja owoców rośnie bardzo dynamicznie – uważa sekretarz generalna stowarzyszenia Unia Owocowa Paulina Kopeć.
Szybko rośnie eksport do Indii: w sezonie 2020/2021 było to 4,5 tys. ton, ale już w 2022 roku ponad 27 tys. ton. Polska dopiero rozpoczyna eksport do Ameryki Południowej i ma już otwarte pierwsze rynki zbytu takie jak np. Kolumbia i Kostaryka. – Coraz większego znaczenia nabierają dostawy tu i teraz, jak również dostępność produktów przez cały rok. Importerzy z krajów Afryki czy Azji oczekują owoców wysokiej jakości nie tylko w momencie ich załadunku w Polsce, ale przede wszystkim podczas ich obrotu handlowego w kraju docelowym. A to kosztuje i wymaga dodatkowych inwestycji w jakość –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta