Chcą wypchnąć z miejskich ulic część prywatnych samochodów
Inwestycje samorządów w elektryczne i wodorowe autobusy oraz przyciąganie do nich pasażerów darmowymi przejazdami mają zachęcić mieszkańców miast do publicznej komunikacji.
Rozwój nowoczesnej, nastawionej na innowacyjne rozwiązania komunikacji miejskiej, opartej na zeroemisyjności coraz mocniej wpisuje się w działania samorządów na rzecz zrównoważonej mobilności. Jej celem jest zredukowanie negatywnego wpływu transportu na zmiany klimatu, poprawa czystości powietrza czy odkorkowanie zatłoczonych ulic. Służą temu inwestycje m.in. w bezemisyjne pojazdy, tworzenie bezpiecznych przestrzeni dla rowerzystów czy wprowadzanie inteligentnych systemów zarządzania ruchem.
Coraz powszechniejsze stają się elektryczne autobusy. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszych 11 miesiącach 2023 r. zarejestrowano w miastach 298 elektrobusów, przeszło dwa razy więcej niż rok temu. Według firmy JMK Analizy Rynku Transportowego po trzech kwartałach 2023 r. ich udział w łącznych zakupach nowych autobusów miejskich wyniósł 35,7 proc. Część z nich już zasila „zielony prąd”. Przykładowo, Zielona Góra, której władze zapowiadały elektryfikację 80 proc. autobusowej floty do końca 2023 r., inwestuje w fotowoltaikę, mającą zasilać miejską zajezdnię i same elektrobusy.
Pojadą na wodór
W ramach polityki zrównoważonego transportu strategiczne znaczenie będzie mieć wodór. Część samorządów już zdecydowała się na zwiększanie udziału napędów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta