Ograniczenie działalności gospodarczej radnego
Wykorzystanie mienia komunalnego jest wystarczającą przesłanką do wygaśnięcia mandatu radnego i bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy przy wykorzystaniu tego mienia komunalnego radny odniósł korzyści czy też nie.
W art. 24f ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2023 r., poz. 40, z późn. zm.; dalej: u.s.g.) ustawodawca wprowadził generalny zakaz używania przez radnego mienia komunalnego gminy w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej bez względu na jej przedmiot, rodzaj majątku komunalnego oraz tytuł prawny.
Ustanawiając zakaz prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego, ustawodawca chciał zapobiec potencjalnemu wykorzystaniu mandatu w celu ułatwienia dostępu do tego mienia. Wypełnienie dyspozycji tego przepisu nie jest nawet uzależnione od tego, czy z prowadzenia, zarządzania lub bycia przedstawicielem lub pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności radny uzyskuje dochód czy inne osobiste korzyści.
Zakaz ten dotyczy również sytuacji, gdy radny korzyści nie osiągnął, bowiem dla wykładni art. 24f ust. 1 u.s.g. rozstrzygająca jest sama okoliczność korzystania z mienia komunalnego, które to wykorzystywanie pozostaje w związku funkcjonalnym z działalnością gospodarczą radnego. Wykładnia sformułowania „wykorzystanie mienia komunalnego gminy” musi uwzględniać art. 43 u.s.g., zgodnie z którym mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw (wyrok WSA w Olsztynie z 5 września 2023 r., sygn. II SA/Ol...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta