Kolejny poślizg z e-doręczeniami. Kiedy taki kontakt będzie obowiązkowy?
E-doręczenie w administracji to usługa cyfrowa, która zastąpi tradycyjną korespondencję poleconą pomiędzy obywatelem lub przedsiębiorcą a podmiotem publicznym.
Powoli, lecz nieuchronnie nadchodzą zmiany w kontaktach z organami administracji publicznej. Najpóźniej od 1 stycznia 2025 r. zaczną obowiązywać kolejne przepisy o e-doręczeniach dla organów administracji publicznej i firm. 15 grudnia 2023 r. prezydent podpisał nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Na czym to polega ?
Na gruncie krajowym tematykę e-doręczeń reguluje ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (tj. DzU z 2023 r. poz. 285; ustawa o e-doręczeniach). Źródłem jej uchwalenia jest jednak rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE.
Wdrożenie obowiązku stosowania e-doręczeń w administracji publicznej ma ułatwić i usprawnić kontakt z urzędami. E-doręczenie w administracji to usługa cyfrowa, która zastąpi tradycyjną korespondencję poleconą pomiędzy obywatelem lub przedsiębiorcą a podmiotem publicznym. Mowa więc o elektronicznym odpowiedniku listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Przedsiębiorcy objęci nowymi przepisami zobowiązani będą do utworzenia adresu do e-doręczeń w celu wysłania i odbierania korespondencji wymienianej z organem.
Obywatele będą mogli również korzystać z usługi e-doręczeń w celu załatwienia swoich spraw....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta