Kompetencje samorządu terytorialnego
Organ samorządowy może podejmować jakiekolwiek działania władcze ze skutkiem prawnym jedynie wówczas, gdy przepis ustawy na to wyraźnie zezwala.
W art. 163 Konstytucji RP określone zostały kompetencje samorządu terytorialnego. W przepisie tym ustalono, że samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone przez konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Jak wyjaśnił przy tym Trybunał Konstytucyjny, w art. 163 Konstytucji RP ustanowiono domniemanie kompetencji samorządu terytorialnego w zakresie części, a nie całości zadań publicznych (wyrok TK z 8 kwietnia 2009 r., sygn. K 37/06).
Zadnia niezastrzeżone
W innym z orzeczeń Trybunał ten stwierdził, że zakres zadań przyznanych samorządowi wyznacza przede wszystkim art. 163 Konstytucji RP, zaś z kolei w obrębie struktury samorządu terytorialnego to właśnie gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu niezastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego – art. 164 ust. 3 Konstytucji RP.
Podniósł też, że wyrażone w Konstytucji RP domniemanie kompetencyjne samorządu gminnego znalazło odzwierciedlenie w przepisach ustrojowych i zakres działania gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (obecnie tj DzU z 2023 r., poz. 40 ze zm., dalej: u.s.g.). Trybunał nawiązał do art. 6 ust. 1 u.s.g. i wywiódł, że jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, to rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w art. 6 ust. 1 u.s.g., należy do gminy, tj. we wszystkich sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym.
Sprawy należące do zakresu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta