Wyrzućmy smartfony z klasy
Smartfony i inteligentne zegarki przyczyniają się do problemów psychicznych młodych ludzi, osłabiają koncentrację uwagi. Dlatego warto poważnie porozmawiać o zakazie przynoszenia tych urządzeń do szkoły. Precedensy w Europie już są.
Coraz więcej badań dowodzi, iż smartfony wpływają negatywnie na zdrowie fizyczne, a przede wszystkim psychiczne. Ten wpływ dotyczy szczególnie dzieci i młodzieży, choć u dorosłych jest także zauważalny, jeśli te urządzenia i social media są używane zbyt często. Badania pokazują też, że obecność smartfonów w szkołach pogarsza jakość nauczania i spowalnia przyswajanie materiału (w jednym z hiszpańskich badań nawet o blisko rok nauki). Coraz więcej państw zachodnich wprowadza całkowity zakaz lub rygorystyczne ograniczenia dla urządzeń mobilnych w szkołach.
Badania są jednoznaczne
Smartfony zaczęły być powszechnie stosowanym urządzeniem około 2010 roku. Główna różnica między nimi a tradycyjnymi telefonami komórkowymi jest taka, że te ostatnie nie miały trwałego i łatwego dostępu do internetu. Służyły więc głównie do tego, do czego były przeznaczone: esemesowania i dzwonienia.
Smartfony natomiast stały się w zasadzie małym, przenośnym komputerem, który zawsze mamy przy sobie. W efekcie w każdej chwili możemy sprawdzać profile w mediach społecznościowych, strony zakupowe, grać w gry. Problemem jest też łatwy i szybki dostęp do pornografii – co do której badania również jednoznacznie pokazują, że jej regularne oglądanie powoduje problemy osobowościowe, seksualne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta