Zagrożone sceny
Zmiany mogą dotknąć Teatr im. Słowackiego w Krakowie oraz scen w Łodzi, Lublinie, Kielcach i we Wrocławiu.
W połowie marca na premierze „Wesela” Wyspiańskiego w Teatrze im. Słowackiego (podlega marszałkowi województwa małopolskiego) minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz powiedział, że chce przyznać zasłużonej scenie status narodowej instytucji, jednak poczeka do wyborów samorządowych.
Chodziło o to, by partnerem ministra kultury z KO nie był zdominowany przez Zjednoczoną Prawicę sejmik, który od czasu premiery „Dziadów” Mai Kleczewskiej ponad 800 dni utrzymał dyrektora Krzysztofa Głuchowskiego w mobbingowym statusie odwoływanego pod pretekstem zarzutów przekroczeń finansowych, choć dyrektora uniewinniła Regionalna Izba Obrachunkowa. W medialnych atakach sejmik wspierała m.in. przez ówczesna kurator małopolska Barbara Nowak, pisowski zaś minister kultury Piotr Gliński wycofał się z przyznania teatrowi uzgodnionego już wcześniej statusu narodowej sceny. Oznaczało to utratę wielomilionowej dotacji, czyli cenzurę ekonomiczną.
Minister Sienkiewicz źle kalkulował i nie doczeka się w małopolskim sejmiku politycznej zmiany. Co więcej, wspomniana Barbara Nowak zdobyła jeden z dwóch mandatów z Krakowa. Jak teraz wraz z radnymi zwycięskiej Zjednoczonej Prawicy postąpi wobec dyrektora Krzysztofa Głuchowskiego i zespołu? Czy koalicja 15 października po przegranych w Małopolsce wyborach samorządowych ma plan, by ratować dyrektora i zespół, który potwierdził wysoką...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta