Dopinanie budżetów
Dopinanie budżetów
W większości firm już zaplanowano rok finansowy 1989. Łatwo się domyślić, że przychody wszystkich przedsiębiorstw mają być wyższe od tegorocznych. Planowanie ma jednak swoje złe strony. Można coś przeszacować lub nie doszacować. Najłatwiej pomylić się w planowaniu zadań sobie i innym lub prognozowaniu popytu na mało znane produkty. W jednej z firm, zgodnie z zaplanowanym budżetem, dyrektor handlowy miał sprzedać w ciągu 12 miesięcy określoną liczbę programów szkoleniowych dla przedsiębiorstw. Produkt był nowy na polskim rynku i nikt w grudniu nie wiedział, jaka będzie reakcja klientów na tę ofertę. Okazało się, że zainteresowanie szkoleniami przerosło nawet najbardziej optymistyczne prognozy, na podstawie których zbudowano budżet. Po zakończeniu pierwszego kwartału dyrektor wpadł we frustrację. Firma za szybko zrealizowała roczny plan przychodów.
e.
b.