Grzesznice ze świętych obrazów
ARCYDZIEŁA
Madonny wielkich mistrzów
Grzesznice ze świętych obrazów
Zamykający rok 1919, grudniowy numer periodyku dadaistów "391", wywołał skandal. Choć pismo z założenia miało wzburzać opinię publiczną i prowokować żywiołowe reakcje, profanacja, jakiej się wówczas dopuszczono, poruszyła nawet artystycznych wywrotowców, skłonnych dezawuować tradycyjne wartości. Tym, co najbardziej zbulwersowało opinię publiczną, była całostronicowa wkładka z ogromnym kleksem, zatytułowana "Najświętsza Panna". Dzieło sygnował Francis Picabia.
Na równie obrazoburczy czyn nikt się wcześniej nie poważył, choć w tym przypadku szokowało tylko skojarzenie nazwy z formą. Tymczasem w minionych stuleciach historia notowała znacznie bardziej szokujące zdarzenia, łączące się z powstawaniem wizerunków Madonny.
Przeciwko praktyce
Humaniści doby odrodzenia często rozprawiali o pozujących artystom do scen religijnych śmiertelniczkach, oceniając wygląd modelek pod kątem narzucanej im przez malarzy roli.
"Dużo lepiej byłoby, gdyby w postaciach Michała Anioła więcej było przyzwoitości, którą zawsze kierował się we wszystkim zacny Rafael, dając swym postaciom wyraz słodki i łagodny, który zachwyca i porywa, nie mniej w obliczach świętych, a szczególnie Matki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta