Czy Tik-tok i gry wideo wykończą galerie handlowe?
Ogólne trendy związane z zakupami detalicznymi obecnie zmieniają się w szybkim tempie. Motorem rewolucji są sami konsumenci, a dokładniej – ich dane. Czy nadal konsumenci będą robić zakupy w sklepach stacjonarnych? Jaka jest przyszłość nieruchomości handlowych?
Rynek sprzedaży detalicznej szybko ewoluuje, kształtowany przez zmiany zachowań konsumentów, postęp technologiczny i szeroko rozumiane trendy gospodarcze. Perspektywy dla sektora nieruchomości handlowych są zatem w rzeczywistości związane z odpowiedzią na pytanie o to, jak będą wyglądały sklepy przyszłości.
Ewolucja sklepu
Jeśli wybralibyśmy się na zakupy w XVI wieku nasze doświadczenie byłoby silnie spersonalizowane. Na przykład, chcąc kupić modne ubranie, wypadałoby wybrać się do krawca, który wykonałby je zgodnie z naszymi wymaganiami. Taka usługa na zamówienie zwykle wiązała się jednak z wysoką ceną. Rewolucja przemysłowa to zmieniła.
Przemiany społeczne i innowacje takie jak fabryki, linie montażowe czy automatyzacja umożliwiły masową produkcję dóbr, która sprawiła, że towary stały się tańsze, ale mniej spersonalizowane. Wyzwaniem stała się dystrybucja. Produkty były przewożone z fabryk do czegoś, co było zasadniczo małym magazynem w pobliżu miejsca zamieszkania klientów – w zasadzie sklepem (stąd angielska nazwa „store” nawiązująca do swego rodzaju „przechowalni towarów”).
Kupować można było tylko w tych sklepach, a wybór był niewielki. Samych sklepów w zasięgu typowego konsumenta było niewiele.
Współczesny kanał dystrybucji
Dziś możliwości wyboru jest znacznie więcej. W ciągu jednego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta