Generatywna AI w firmie – ryzyka i wyzwania
Warto wdrożyć w firmie odpowiednie polityki, które kompleksowo uregulują prawa i obowiązki związane z korzystaniem z GenAI oraz określą zakres odpowiedzialności osób wykorzystujących ją w sposób niezgodny z regulaminem.
Większość powszechnie dostępnych aplikacji AI zdolnych do generowania nowych treści (tekstu, obrazów czy dźwięku) takich jak ChatGPT, Microsoft Copilot czy Google Gemini, określa się zbiorczo pojęciem generatywnej sztucznej inteligencji (dalej dla uproszczenia będziemy posługiwać się wymiennie pojęciem GenAI). Jest to rodzaj systemów AI działających na podstawie tzw. modeli podstawowych lub fundamentalnych, które zostały wytrenowane na znacznej ilości danych, dzięki czemu potrafią wykonywać różne zadania i których działanie – w odróżnieniu od tradycyjnych modeli sztucznej inteligencji – zmierza do wygenerowania nowej treści np. dźwięku, tekstu, obrazu, kodu źródłowego itd. Te nowe treści są wytwarzane na podstawie instrukcji użytkownika tzw. promptu przekazywanego do modelu AI (najczęściej dostarczanego przez podmiot trzeci). Dzięki temu użytkownik może „poprosić” AI, używając języka naturalnego, o wygenerowanie fragmentu dokumentacji, wiadomości e-mail, nowego logo, grafiki reklamy, a nawet fragmentu kodu źródłowego.
W tej części artykułu przyjrzymy się ryzykom i wyzwaniom związanym z GenAI w firmie, a w drugiej części sposobom ich mitygacji, w tym potrzebie przyjęcia stosownej polityki generatywnej AI.
Zastosowanie w firmie
Główną zaletą, ale jednocześnie wyzwaniem dla firm, którym trzeba odpowiednio zarządzić, jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta